Okänt Vatten!

Ja det är så här hon tillbringar sina dagar...vår kära lilla Cider (Vilma), i avsaknad av jakt såhär på våren så vilas det friskt mellan springturerna bredvid cykeln. Mamma ska hon bli också, om allt går som planerat dvs. Jag har i mitt eget tycke ganska stor erfarenhet av jakt med stövare, i varje fall så stor som en 35:åring kan ha, från att som liten parvel ha stått och ryckt i morfars rockärm och lite vasst viskat att nog kan tiken få driva ett varv till innan vi laddar tills att som 15:åring tillbringat varenda helg hos mormor och morfar medans mina jämnåriga kamrater åkte moped och gjorde saker som normala tonåringar gör. Han hade många duktiga stövare min morfar men även någon som var mindre bra, roligt hade vi i alla fall. I dag är han 80 år och är sjuk i både cancer och kol, och han vet att han aldrig mer kommer att få höra ett stövardrev igen...men det hindrar oss inte från att prata stövare varje gång träffas, och även fast han aldrig startade på ett jaktprov eller visade upp i utställningsringen så är han en stövarjägare ända in i själen! Klok är han också...mycket klokare än mej! Och det här med avel på stövare är jag nybörjare på...total novis skulle man kunna säga. Men jag vet vad jag har i kopplet, varenda bra och mindre bra egenskap vet jag om och det har jag försökt att väga mot täckhunden, läst stamtavlor och provresultat, studerat nedärvning och blodslinjer in i minsta detalj! Och jag har kommit fram till en sak och det är att Cider + Spettlidens Tello tror jag STENHÅRT på! Nu sover barnen och det är lugnt hemma, dags för en cykeltur med tiken! Adjö


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0